Zamknij

Masz samochód z silnikiem diesla? Czyszczenie DPF to Twój obowiązek

12:47, 25.07.2022 artykuł sponsorowany Aktualizacja: 10:19, 14.07.2023
pixabay pixabay

Jednostki silnikowe, które korzystają z oleju napędowego, zaopatrzone są w tzw. filtry cząstek stałych. Ich nadrzędne zadanie to blokowanie przedostawania się szkodliwych substancji dla środnika. Mamy tu jednak do czynienia z podzespołem, który bywa dość problematyczny, stąd konieczne jest odpowiednie postępowanie, aby w najgorszym przypadku nie doprowadzić do poważniej awarii samochodu.

Najczęściej zapominamy o tym, że samochody z silnikiem diesla wymagają tego, aby wykonywać regularnie tzw. czyszczenie DPF, czyli filtra cząstek stałych. Kluczem jest tutaj odseparowanie od środowiska wszelkich szkodliwych substancji. Sam filtr jest elementem wymagającym specjalnego traktowania. Chociaż Twoja wiedz na ten temat nie jest być może rozległa, nie można zapominać o tym, jak bardzo jest to ważne. Należy zawsze pamiętać, że prawidłowe działanie filtra cząstek stałych to gwarancja jazdy bezpiecznej dla środowiska.

Wymiana filtra cząstek stałych na zupełnie nowy

Nie da się ukryć, że zakup nowego filtra to ostateczność. Najczęściej możliwe jest odnalezienie alternatywy. Kiedy jednak DPF będzie zapchany do granic możliwości, czyli na tyle, że jego regeneracja nie będzie już możliwa, wtedy właśnie pozostaje wymiana na nowy. Dla właściciela auta nie jest to dobrą nowiną, ponieważ zakup filtra bywa kosztowny. Przy niektórych autach może być to nawet wydatek rzędu kilku tysięcy złotych.

Mając to na względzie, filtr cząstek stałych wyraźnie jest tą częścią auta, o którą powinniśmy dbać w szczególny sposób. Jest jeszcze możliwość całkowite pozbycia się go z samochodu, natomiast taka praktyka może być jeszcze gorszym wyjściem, ponieważ na osoby, które zostaną przyłapane na jego braku może czekać wysoki mandat karny. Nie ma co ryzykować. Dobry mechanik powinien być w stanie doprowadzić filtr do zadowalającego stanu.

Możliwości naprawy filtra cząstek stałych, czyli wypalanie, czyszczenie i regeneracja

O konieczności podjęcia działania dotyczącego filtra DPF poinformuje nas zwykle nasz komputer pokładowy. Będzie to też oznaczać, że rozpoczął się właśnie proces wypalania, bądź też należy zainicjować serwisowe czyszczenie. W pierwszym przypadku na pewno nie powinniśmy gasić silnika, gdyż przerwanie tego procesu może tylko sprawić, że filtr zapcha się już na dobre. Najlepsze wyjście? Wyjechać w nieco dłuższą trasę, która pozwoli nam na to, aby utrzymywać przez dłuższy czas wyższe obroty silnika. To szansa na szybkie i jednocześnie bezpieczne wypalanie sadzy, która osadziła się w filtrze.

Przeprowadzenie tego procesu czasami może nie być skuteczny, dlatego wtedy warto już zgłosić się do specjalistycznego serwisu, gdzie wykonuje się serwisowe wypalanie DPF. Jest to kontrolowane wprowadzenie pojazdu w warunki, które ten proces mogą na nim wymusić. Jest to w zupełności bezpieczne, a co ważne skuteczne. Zawsze jednak warto liczyć na to, że poradzimy sobie jednak z tym samodzielnie.

Kiedy to będzie niemożliwe, profesjonalne usługi czyszczenia DPF są najlepszym rozwiązaniem. Mechanik musi wymontować filtr, a następnie poddaje go różnym procesom, które mają na celu oczyszczenie go z sadzy, a także innych zalegających substancji. Stosuje się do tego specjalne narzędzia i preparaty, stąd nie ma możliwości, aby nie wykonywał tego profesjonalista.

Oczywiście możemy też zakupić pewne specyfiki, które mają zabezpieczyć auto przed zapychaniem się filtra DPF, natomiast bardzo trudno jest określić, czy aby na pewno mamy do czynienia z produktami, które dają nam gwarancję skuteczności.

Dziś możemy spotkać się z wieloma akcjami np. STOP SMOG, które mają na celu redukcję emisji substancji szkodliwych dla środowiska naturalnego, stąd powinniśmy pilnować tego, by filtr cząstek stałych był w dobrym stanie. Kiedy jednak wątpimy w to, czy nasz DPF jest sprawny, powinniśmy odwiedzić nasz zaprzyjaźniony serwis i skonsultować tę sprawę ze specjalistą. Filtr, który jest zapchany będzie mógł źle wpływać na działanie całego samochodu.

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%