Zamknij

Zobacz, co musisz umieć, aby zostać doradcą klienta

09:49, 11.10.2021 artykuł sponsorowany Aktualizacja: 09:50, 11.10.2021

Chcesz pracować jako doradca klienta? Twoim atutem na pewno będzie otwartość na potrzeby innych i odpowiednie wykształcenie. Zobacz, co jeszcze musisz umieć, aby być dobrym doradcą.

Jakie cechy musi mieć dobry doradca klienta

  • Wysoka kultura osobista – to podstawowa cecha doradcy klienta. Bez niej nie ma co marzyć o zrobieniu jakiejkolwiek kariery w tym zawodzie. Doradca klienta nie występuje bowiem w swoim imieniu, ale w imieniu firmy, którą reprezentuje. Jego zachowanie i prezencja wpływa na opinię klienta na temat firmy jako całości.

  • Cierpliwość – doradca klienta musi mierzyć się z różnymi problemami. Często są to reklamacje od niezadowolonych klientów, którzy właśnie na nim wyładują swoją frustrację. Cierpliwość w tym zawodzie jest więc niezbędna. Nawet jeśli klient nie ma racji i próbuje złością wymóc określone działania, doradca nie powinien okazywać negatywnych emocji.

  • Łatwość nawiązywania kontaktów – doradca nie może być mrukiem, bo takowy nie zdobędzie zaufania klientów. Musi umieć nawiązać kontakt z każdym, niezależnie od tego, czy ma przed sobą właściciela przedsiębiorstwa, czy osobę, która pracuje w nim na najniższym szczeblu.

  • Empatia – kolejna niezbędna cecha w tym zawodzie. Bez autentycznej chęci pomocy i troski o klienta nie da się pracować.

  • Duża wiedza na temat branży – na nic cierpliwość, empatia i otwartość, jeśli zabraknie wiedzy merytorycznej. Tę można zdobyć na etapie edukacji lub przechodząc specjalistyczne szkolenie w firmie. Wszystko zależy od tego, czym zajmuje się firma, w której pracuje doradca handlowy.

  • Komunikatywność – nie wystarczy dobrze znać swoją branżę, trzeba jeszcze umieć przekazywać wiedzę w taki sposób, by była zrozumiała dla klienta, a ten ma prawo nic na dany temat nie wiedzieć. Dobry doradca klienta umie rozmawiać tak, by klient czuł się równorzędnym partnerem w dialogu.

  • Zaangażowanie – Dobry doradca klienta potrafi, jeśli sytuacja tego wymaga, wyjść poza zakres swoich obowiązków zawodowych.

  • Odpowiedzialność i skrupulatność – obsługa klienta każdorazowo wiąże się z odpowiedzialnością za rzetelne udzielanie informacji i dopasowanie jak najlepszej oferty dla konkretnego klienta. Tu nie ma jednolitych rozwiązań dla każdego, liczy się skrupulatność oraz indywidualne podejście.

Jeśli masz wyżej wymienione cechy i chcesz pracować jako doradca, sprawdź oferty dla doradcy klienta na GW.

Kto może zostać doradcą klienta

Od kandydatów na to stanowisko oczekuje się, poza wymienionymi wyżej cechami, średniego lub wyższego wykształcenia, oraz znajomości języka angielskiego. Ta ostatnia jest niezbędna ze względu na konieczność kontaktowania się z macierzystą, często zagraniczną firmą oraz obsługę klientów międzynarodowych.

Czym zajmuje się doradca klienta

Teoretycznie już sama nazwa zawodu zdradza zakres obowiązków. W rzeczywistości doradca klienta to bardzo ogólne określenie, a to, czym taka osoba się zajmuje, w dużej mierze zależy od branży, ale też od sposobu, w jaki świadczy się pracę.

Są trzy płaszczyzny, na których doradca może kontaktować się z klientem:

– osobista – np. w punkcie obsługi klienta,

– telefoniczna – call center,

– internetowa – poprzez chat.

Pierwsza i ostatnia zakładają inicjowanie kontaktu przez klienta. W drugim przypadku to doradca może pierwszy wyjść z inicjatywą, dzwoniąc np. w celu złożenia nowej oferty lub rozbudowania trwającej. W każdym przypadku po stronie doradcy leży dogłębne poznanie potrzeb oraz możliwości finansowych klienta i dopasowanie najlepszej dla niego oferty.

Ile może zarobić doradca klienta

Pensje doradców klientów nie są jednolite. Zależą od branży, wielkości i renomy firmy, wykształcenia, stażu pracy, a czasem nawet województwa. W niektórych firmach obowiązuje zasada, zgodnie z którą do podstawowej pensji doradcy klienta dolicza się prowizję od zawartych transakcji lub premię za utrzymanie klienta.

Przeciętne wynagrodzenie doradców kształtuje się na poziomie 4200 zł brutto i zamyka w przedziale 3500 – 5200 zł brutto. Trzeba jednak pamiętać, że jest to wynagrodzenie przeciętne, co oznacza, że znajdą się pracownicy, którzy zarobią mniej, ale są i tacy, którzy zarabiają znacznie powyżej przeciętnej. Dotyczy to zwłaszcza doradców, którzy obsługują klientów biznesowych.

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%