Temat ten był już poruszony podczas wizyty w Koronowie wojewody kujawsko-pomorskiego Mikołaja Bogdanowicza. W szczególności chodzi o dojazd do miejscowości leżących w północno-zachodniej części gminy.
Przypomnijmy, że lokalny przewoźnik co jakiś czas informuje o planowanej likwidacji połączeń do miejscowości: Łąsko Małe, Łąsko Wielkie, Wilcze, Sitowiec, Osiek, Huta. Dzięki zaangażowaniu wielu osób udaje się kontynuować funkcjonowanie tej linii. Na jak długo? Tego mieszkańcy nie wiedzą. Na przeciw ich problemom ma wyjść nowy program rządu, który zakłada finansowanie lokalnych połączeń.
- W związku z pogłębiającym się zjawiskiem wykluczenia komunikacyjnego, dotykającym w szczególności tereny poza dużymi miastami, Ministerstwo Infrastruktury przygotowało dwa projekty ustaw, które mają pozwolić na odbudowę spójnego i efektywnego systemu lokalnych połączeń autobusowych, obejmującego wszystkie regiony Polski - mówi nam Adrian Mól, Rzecznik Prasowy Wojewody Kujawsko-Pomorskiego. - Pierwszym z nich jest projekt ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw, który określi nowe zasady organizacji i funkcjonowania systemu publicznego transportu zbiorowego w Polsce - dodaje.
Celem tego projektu jest dostarczenie organizatorom transportu instrumentów do realnego planowania i organizacji autobusowego transportu publicznego na ich obszarze. Drugim elementem pakietu jest projekt ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Celem powołanego na podstawie ustawy funduszu będzie dofinansowanie realizowanych przez samorządy przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Instytucją prowadzącą fundusz będzie Bank Gospodarstwa Krajowego.
- Dofinansowanie będzie przyznawane w formie dopłaty do kwoty deficytu pojedynczej linii o charakterze użyteczności publicznej. Ze względu na konieczność pilnej odbudowy systemu transportu zbiorowego fundusz zostanie uruchomiony jeszcze w 2019 r., a dopłaty będą wprowadzane dwuetapowo - informuje nas rzecznik wojewody.
W okresie przejściowym, czyli przed rozpoczęciem nowego systemu, które przewidziane jest na 31 grudnia 2021 roku dopłata do kwoty deficytu jednego wozokilometra linii o charakterze użyteczności publicznej będzie wynosiła maksymalnie 1 zł. Natomiast od 1 stycznia 2022 roku (po wejściu w życie nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym) dopłatę do kwoty deficytu jednego wozokilometra linii o charakterze użyteczności publicznej przewidziano w kwocie nie wyższej niż 0,80 zł.
- Dofinansowanie będzie przekazywane samorządom przez wojewodów na podstawie stosownych umów. Warunkiem otrzymania dopłaty będzie sfinansowanie przez samorządy co najmniej 30% kwoty deficytu linii autobusowej o charakterze użyteczności publicznej - mówi Adrian Mól. - Maksymalny limit wydatków z budżetu państwa przeznaczonych na dofinansowanie funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej szacuje się na 800 milionów złotych rocznie.
Projekt ustawy o funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej 13 marca 2019 r. został przekazany do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych.
na piatkę19:52, 18.04.2019
2 0
Wszystko zależy od tego czy burmistrz potrafi to wykorzystać. 19:52, 18.04.2019