W tym roku mija 130 lat od uruchomienia Bydgoskiej Kolei Powiatowej, która przez ponad siedem dekad stanowiła istotny element życia mieszkańców Bydgoszczy i okolic. Kolejka wąskotorowa, nazywana „małą kolejką”, była nie tylko środkiem transportu, ale również ważnym symbolem epoki. Informacje na temat jej historii można znaleźć w publikacji "Bydgoszcz – Okruchy Przeszłości".
Początki i rozwój
Budowę infrastruktury „małej kolejki” rozpoczęto w 1893 roku, a pierwszy odcinek oddano do użytku 12 maja 1895 roku. Jak podaje "Bydgoszcz – Okruchy Przeszłości", przez kolejne 14 lat sukcesywnie rozbudowywano sieć, która osiągnęła długość 105,31 km. Główna linia prowadząca do Koronowa liczyła 25 km, a podróż trwała około godziny i 25 minut.
Funkcje i popularność
Kolejka miała znaczenie nie tylko transportowe, ale także turystyczne. Według relacji w "Bydgoszcz – Okruchy Przeszłości", w 1922 roku każdego dnia kursowały trzy pary pociągów osobowych, a w dni świąteczne dodatkowe dwie. Szczególną popularnością cieszyły się wycieczki do takich miejsc jak Smukała, Opławiec czy Grabina. W okresie letnim wagony przystosowywano do przewozu kajaków, co pozwalało na organizację spływów Brdą.
Malownicza trasa
Trasa kolejki prowadziła wzdłuż ulicy Grunwaldzkiej, przez Czyżkówko, most nad Brdą, aż do Smukały. "Bydgoszcz – Okruchy Przeszłości" wspomina, że podróż, przy prędkości nieprzekraczającej 10 km/h, była dla pasażerów okazją do podziwiania malowniczych widoków, leśnych uroczysk oraz jarów i urwisk nad Brdą. Niektórzy grzybiarze podobno wysiadali z pierwszego wagonu, by zebrać runo leśne, i wsiadali z powrotem do ostatniego.
Koniec działalności
Ostatni kurs Bydgoskiej Kolei Powiatowej odbył się 30 września 1969 roku. Jak zauważa "Bydgoszcz – Okruchy Przeszłości", zamknięcie kolejki oznaczało koniec pewnej epoki w historii miasta.
Dziś Bydgoska Kolej Powiatowa pozostaje wspomnieniem, które budzi nostalgię wśród mieszkańców i pasjonatów historii. Publikacja "Bydgoszcz – Okruchy Przeszłości" przypomina o tych czasach, utrwalając wspomnienia o tym wyjątkowym środku transportu.
[ZT]12290[/ZT]
[ZT]12280[/ZT]
[ZT]12210[/ZT]
[ZT]12216[/ZT]
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz